top of page
Search
  • Writer's pictureYuval Shay-El

String Quartet No. 2 (with score)


בשנת 2009 הלחנתי את "רביעיית המיתרים מס. 2", ובשנת 2017 היצירה בוצעה ע"י רביעיית המיתרים אנסמבל ספקטרום בפסטיבל צלילים במדבר,

וכעת אני שמח לשתף בוידאו הכולל גם את הפרטיטורה.


מומלץ לצפות במסך מלא ובאיכות HD.



היצירה, שהולחנה בשנת 2009, מוקדשת לזכרו של לוקס פוס (1922-2009), המורה והמנחה שלי בלימודי הקומפוזיציה לתואר שני באוניברסיטת בוסטון.


ליצירה ארבעה פרקים:


I) Allegretto con moto (כ- 6 דקות) II) Andantino (כ- 6 דקות) III) Allegro (כ- 7 דקות) IV) Vivace (כ- 6 דקות)



היצירה כתובה במידה רבה בהתאם למסורת של רביעיית המיתרים הקלאסית, אם כי השפה ההרמונית חופשית ואיננה טונאלית באופן מובהק. מקורות ההשראה הם רבים ומגוונים. בין היתר היצירה כוללת ציטוט נסתר מיצירה של לוקס פוס, לו מוקדשת היצירה, ושני ציטוטים נסתרים מיצירות של מיילס דיוויס.


הפרק הראשון במבנה סונטה קלאסי ובהשראת הרביעיות המאוחרות של בטהובן כולל נושא כרומטי מעט מהורהר מעל תו שוהה סול. לאחריו מוטיב קצבי קונטרסטי של תו חוזר המנוגן באוניסונו. מוטיב זה מהווה גשר המוביל לנושא השני, אף הוא כרומטי אך יותר אקספרסיבי. הפיתוח והרפריזה (חזרה) כוללים שימוש מודגש בטכניקות קונטרפונקטיות ברוח בטהובן.


הפרק השני, במבנה נושא ווריאציות, הוא מעין ריקוד נינוח בקצב שש שמיניות המבוסס על מהלך אקורדים סקונדו-קוורטלים. המנגינה חוזרת מספר פעמים בווריאציות מתפתחות בהדרגה כשלעתים האופי האקורדיאלי משתלט על המלודיות.


הפרק השלישי במבנה סקרצו וטריו. הסקרצו נפתח בריקוד מהיר, אף הוא בקצב שש שמינות כמו הפרק הקודם, רק הפעם במקצב הטרנטלה או ג'יג מהיר, אשר מוביל למעין סווינג ג'אזי שמשובצת בו ציטטה מלודית במחווה ללוקס פוס. הטריו נפתח בפוגה סריאלית איטית שנשברת במעברים תזזיתיים מהירים המובילים לחזרה על הסקרצו במלואו.


הפרק הרביעי המסיים את היצירה הוא רונדו. הנושא החוזר הפותח את הפרק מזכיר מעט באופיו מוזיקת כליזמר יהודית או מזרח אירופאית, כתזכורת ואולי הבעת געגועים לעולם ישן. הנושא השני לעומתו מזכיר ג'אז מ"העולם החדש" (שגם הוא כבר איננו חדש) ובו משובצות ציטטות במחווה למיילס דיוויס. לאחר חזרת הנושא הראשון מופיע נושא חדש מלודי ואיטי שהוא אולי התמים והפגיע ביותר ביצירה כולה. בסופו יש אזכור של מנגינת הנושא של הפרק הראשון של הרביעייה המובילה לחזרה אחרונה על מנגינת הנושא "היהודית" של הרונדו ולסיום.


String Quartet No. 2 by composer Yuval Shay-El Dedicated to the memory of my mentor, Lukas Foss (1922-2009), who guided my studies at Boston University.

I. Allegretto con moto II. Andantino III. Allegro IV. Vivace


Performed by Spectrum Ensemble String Quartet : Zvi Carmeli (violin), Yasuko Hirata (violin), Lina Getman (viola), Chagit Glaser (cello)


Recorded at 'Tslilim Bamidbar - Sounds in the Desert Festival', Sde Boker, December 14, 2017.


Sound Engineer: Avi Elbaz

Video & Editing : http://www.ArtistsSite.com

7 views0 comments

Recent Posts

See All

Visit my new home page at www.yuvalshayel.com

Dear Reader, I hope this message finds you well. I wanted to share some exciting news with you. I have recently launched my new homepage, which can be found at www.yuvalshayel.com . I invite you to vi

The Theory of Zvi Harry Nadel - my article

חברים יקרים, אני שמח לשתף במאמר חדש שכתבתי על צבי הרי נדל, המורה שלי לקומפוזיציה. המאמר מופיע ב"מנעד" כתב העת של האיגוד הישראלי למוסיקולוגיה. במאמר אני מציג את עיקרי תורתו המוסיקלית הייחודית של נדל וק

bottom of page